SELAMAT DATANG

Tuesday, December 31, 2013

Sumber Nutrisi Yang Baik untuk OTAK

Penting untuk mengambil semua nutrisi seperti karbohidrat, protien dan lemak yang tidak berlebihan, sayur-sayuran, buah-buahan atau air dalam kadar yang mencukupi.

Amalan pengambilan makanan daripada sumber yang mengandungi lemak Omega 3, antioksidan dan vitamin B membantu untuk menggalakkan fungsi otak berkembang dengan baik.

Kanak-kanak dan orang dewasa perlu mengambil kira setiap hidangan bagi mengelakkan otak menjadi lambat atau pelupa.

Antara nutrisi yang baik untuk kecergasan otak adalah lemak Omega 3.  Otak kita mempunyai 60 peratus lemak dan lemak sangat diperlukan bagi fungsi ingatan, pembelajaran dan pembesaran otak bayi sepanjang kehamilan.

Jesteru, pengambilan lemak yang betul boleh mempengaruhi kesihatan otak, perasaan dan kecemerlangn akademik.  Disebabkan itu, lemak Omega 3 diperlukan untuk perkembangan otak supaya ia dapt berfungsi dengan baik.

Antara contoh lemak yang baik adalah daripada sumber ikan salmon, jenis kekacang seperti badam, walnut, dan pistachio.  Manfaat daripada sumber-sumber ini terdapat dalam susu ibu secara semula jadi.

Makanan tambahan berasaskan minyak ikan yang mengandungi Omega 3 hanya diperlukan jika kita tidak mengambil nutrisi penting ini daripada sumber semula jadi.

Perlu diketahui, pengambilan lemak Omega 3 dalam kadar seimbang dapat membantu mengurangkan risiko terdedah kepada penyakit mental kepada kanak-kanak dan sesiapa sahaja.

Selain lemak Omega 3, pengambilan sumber anti oksidan yang mencukupi juga penting untuk kecergasan otak.  Kandungan anti oksidan yang tinggi boleh didapati di dalam buahan jenis beri.

Namun, ia juga boleh diperoleh daripada teh hijau dan sayuran lain.  Sumber antioksidan membantu melindungi sel otak daripada berlaku kerosakan akibat radikal bebas.

Radikal bebas bukan sahaja menyerang otak, malah ia juga boleh merosakkan sel dalam badan.  Jesteru, antioksidan berfungsi untuk melawan dan meneutralkan kembali sel bagi mengelakkan kerosakan sel pada otak.

Ini kerana kerosakan pada otak tidak boleh digantikan dengan pertumbuhan sel baru, sama seperti individu yang mengalami masalah nyanyuk. 

Pengambilan vitamin B daripada sumber semulajadi juga makanan yang baik untuk otak.  Ia membantu aktiviti dalam otak diproses dengan lebih pantas.

Vitamin B boleh diperoleh daripada sumber makanan seperti daging, beras perang dan produk berasaskan soya termasuk asid folik.

Disebabkan itu, wanita hamil diberikan asid folik untuk mengelakkan masalah neurologi yang berkaitan dengan sistem saraf selain dapat membantu mengelakkan kemurungan dan meningkatkan fungsi kognitif otak.

Mushidah Zakiah Mohad Akran
Pakar Pemakanan
Pusat Perubatan Prince Court

Friday, December 27, 2013

Detox Otak?!

Apa yang anda rasa sekiranya kurang tidur?

Sakit kepala, kurang daya tumpuan, daya ingatan menurun dan semuanya terasa lambat

Tapi kenapa?
Jurnal Science melaporkan, sewaktu berjaga, otak bekerja keras hingga menghasilkan bahan buangan yang mana harus dibuang agar tidak berkumpul dan meracuni otak.
Semua kumuhan ini akan dibuang(detox) sewaktu kita tidur.

Jadi, amatlah perlu kita menjaga kualiti tidur agar kerja pembersihan berlaku sepenuhnya. Adakah anda pernah anda bangkit dari tidur dengan rasa tidak bermaya?
Ia berlaku kerana tidur anda tidak berkualiti!

 Pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk meningkatkankualiti tidur. Antaranya, berjalan kaki di waktu siang, mengambil sebiji pisang, membaca dan lain2 lagi.

Tetapi, pada kali ini, saya ingin memperknalkan rumusan mudah untuk tidur yang berkualiti.  Hanya dengan 4 biji Ostematriz sebelum tidur, tidur anda menjadi nyenyak, hasilnya, pagi yang ceria dan bertenaga.


Ostematrix Shaklee mengandungi

  1. Kalsium dari sumber alam semula jadi yang paling pekat dan mudah diserap.
  2. Magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan membantu menguatkan tulang
  3. vitamin D -untuk merangsang penyerapan kalsium
  4. Boron dalam jumlah yang disokong secara klinikal untuk membantu metabolisme tulang
  5. Vitamin K membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
  6. Mangan, copper, dan zink - co-factor yang mengaktifkan enzim yang membantu membina jisim tulang
Sebenarnya kalsium adalah secara langsung berkaitan dengan kitaran tidur kita. Dalam satu kajian, yang disiarkan dalam Jurnal Neurologi Eropah, penyelidik mendapati bahawa tahap kalsium dalam badan adalah lebih tinggi dalam beberapa tahap tidur terutamanya Rapid Eyes Movement (REM) fasa. 

Kajian ini menyimpulkan bahawa gangguan dalam tidur, terutama ketiadaan tidur REM yang mendalam atau tidur REM yang terganggu, adalah berkaitan dengan kekurangan kalsium.

Kalsium membantu otak menggunakan triptofan asid amino untuk mengeluarkan melatonin. Ini menjelaskan mengapa produk tenusu seperti susu, yang mengandungi kedua-dua triptofan dan kalsium, adalah salah satu makanan yang menggalakkan tidur yang lena. Hmm. perasan tak, Mr.Bean akan minum susu jika tak dapat tidur.

Jika kekurangan magnesium, insomnia kronik adalah salah satu daripada gejala utama. Tidur yang gelisah malah kerap bangun pada waktu malam. Sebaliknya, magnesium yang tinggi didapati dapat menggalakkan dengan tidur yang lebih lena dan kurang terganggu.



 Siti Faridah binti Muda
932 637
013 949 3257 

Wednesday, December 25, 2013

CABUTAN BERTUAH

Assalamualaikum...

Tawaran hanya tinggal 5 hari lagi..

Sebarang pembelian, tiada syarat had minimun pembelian,
Layak menyertai cabutan bertuah..

Tawaran ini bukanlah daripada pihak SHAKLEE,

TETAPI hanyalah daripada kumpulan kami,
Sebagai 1 penghargaan kepada pelanggan...

Jom!

PM, sms, wassap we chat, line
013 949 3257

Wednesday, December 11, 2013

OMEGA GUARD

JOM KENALI OMEGA GUARD DENGAN LEBIH DEKAT LAGI

Omega 3 adalah asid lemak penting yang mengandungi EPA dan DHA yang sangat penting untuk perkembangan memori dan menajamkan minda. Namun tubuh manusia tidak boleh menghasilkan EPA dan DHA ini dan kita perlu mendapatkan sumber EPA dan DHA dari sumber makanan dan juga supplement.

Sumber EPA dan DHA yang terbaik adalah dari haiwan seperti ikan berbanding tumbuh-tumbuhan yang sukar ditukarkan oleh enzim tubuh.Tahap enzim tubuh yang bagus dapat memproses kesemua EPA, DHA, ALA dan lain-lain yang lagi yang terkandung dalam Omega 3 dengan maksima. Tak guna juga kita ambil makanan yang tinggi kandunga DHA, EPA dan lain-lain kalau enzim tubuh tidak berfungsi dengan baik.Jadi amat penting pastikan tubuh dalam keadaan sihat supaya kesemua zat dan nutrien dari makanan dapat diserap dengan baik.
★☆ 7 KRITERIA OMEGA ☆★

✒- FUNGSI @ MANFAAT
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
26 Manfaat Omega 3 Dalam Omega Guard Shaklee

1. Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita
2. Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan
3. Mencegah salur darah dari tersumbat
4. Omega 3 dapat mengelakkan strok
5. Mengekalkan tekanan normal darah
6. Membantu mengurangkan ketegangan urat leher
7. Mengurangkan sakit kepala
8. Merendahkan kolestrol
9. Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan
10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
11. Mengawal masalah obesiti
12. Mengurangkan risiko penyakit jantung
13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin
14. Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak
15. Meningkatkan sistem imun tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak
16. Membantu menyihatkan paru-paru
17. Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis dan lain-lain.
18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus).
19. Omega 3 juga membantu memperbaiki penyakit buah pinggang.
20. Membantu menentang kanser paru-paru, payudara, kanser prostat dan kanser kolon.
21. Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan.
22. Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik.
23. Memelihara fungsi-fungsi sendi.
24. Mencegah penyakit gout
25. Meredakan radang
26. Mengecutkan bengkak

Selain itu, Omega 3 yang tekandung dalam Omega Guard Shaklee membantu memperbaiki masalah berkaitan otak seperti:-

- Mencegah insomnia
- Mengurangkan tekanan emosi
- Mengurangkan kemurungan dan kebimbangan
- Membantu memperbaiki masalah autism
- Membantu memperbaiki masalah kanak-kanak hyperactive
- Mengurangkan masalah schizophrenia
- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak-anak.

✒- SIAPA YANG PERLUKAN OMEGA?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✔ Warga Emas
✔ Pesakit Jantung
✔ Semua lelaki dan wanita
✔ Wanita yang telah melahirkan anak
✔ Pesakit darah tinggi
✔ Orang yang selalu lupa
✔ Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
✔ Pelajar
✔ Ibu menyusu
✔ Ibu Hamil
✔ Orang yang mementingkan tahap kesihatan yang bagus

✒- PERBEZAAN SHAKLEE
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✿Shaklee menggunakan kaedah ultratulen bergred farmaseutikal teknologi terkini untuk menghasilkan oemga guard.

✿Kebanyakan pengusaha2 kilang menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Ini akan memusnahkan sesetengah nutrien malah tidak menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan. Sebab itu penting dapatkan gred farmaseutikal.

PROSES PENYULINGAN 3 MOLEKUL untuk mengekstrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi sementara menyingkir bahan berbahaya seperti:
~ Plumbum
~ Merkuri
~ Arsenik
~ Kadmium
~ Dioksin
~ PCB
Kebanyakan omega di pasaran melalui proses penyulingan sekali atau dua kali molekul sahaja berbanding shaklee iaitu 3 kali.

✒- SIMPTOM KEKURANGAN OMEGA GUARD
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ANTARANYA:-
 - kelesuan
- lemah ingatan
- kulit kering
- tekanan dan perubahan mood (mood swing)
- peredaran darah perlahan
- masalah jantung- diabetes

✒- SUMBER MAKANAN
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sumber utama omega-3 ialah ikan seperti salmon, mackerel, halibut, anchovies, sardin, tuna dan hering. Dalam tumbuhan, Omega-3 terdapat pada flaxseed oil, minyak canola, soya, biji labu, walnut dan beberapa jenis kekacang.

✒- DOS PENGAMBILAN
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Untuk kanak-kanak memadai 1 biji sehari manakala dewasa 3 biji 2 @ 3 kali sehari selpas makan.

✒- PANDUAN MEMILIH OMEGA GUARD
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Omega Guard dihasilkan daripada minyak ikan tulen bukan dari hati minyak ikan. Omega Guard di ekstrak dari ikan laut air sejuk.

Berikut ialah 3 KRITERIA PENTING
• Menyiasat proses pembuatan
--- Bagaimana minyak ikan dihasilkan dan apakah standard kualiti bahawa pengilang menggunakan?
Semua produk mengandungi minyak ikan di negara ini yang berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) telah diuji keselamatan dan kualitinya dan dibuat berdasarkan Amalan Pengilangan Baik (GMP).Shaklee menggunakan teknologi terkini "ultrapure pharmaceutical grade" iaitu proses penyulingan 3 molekul dan tekanan rendah proses penyulingan bagi mengekstrak minyak ikan Omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi. Semasa proses ini semua bahan-bahan tercemar termasuk plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCDs dikeluarkan.

• Bau
--- Adakah minyak ikan bau hanyir?
Kajian menunjukkan bahawa minyak ikan hanya bau yang tidak menyenangkan apabila minyak telah mula merosot dan menjadi tengik. Tambahan, minyak ikan yang berkualiti tinggi tidak akan berbau hanyir.

• Rasa
--- Adakah minyak ikan rasa hanyir?
Minyak ikan yang segar dan berkualiti tinggi tidak rasa hanyir. Elakkan minyak ikan yang mempunyai rasa kuat atau mengandungi rasa tiruan yang paling mungkin cuba menyembunyikan rasa hanyir minyak tengik.

__________oo00oo___________
Siti Faridah binti Muda
932637
013 9493 257

Tuesday, December 10, 2013

MENGEMPISKAN PERUT BUNCIT

Mempunyai perut buncit dan gendut bukan sahaja mencacatkan penampilan, malahan membuatkan kamu berasa rendah diri.  Pada musim perayaan ini, pastinya sukar untuk kamu menolak jemputan ke majlis rumah terbuka daripada sanak saudara dan rakan taulan.  Di rumah terbuka, banyak menu yang bukan sahaja boleh menyebabkan kamu obesiti, malah menambah size perut!  Ikuti dan amalkan langkah-langkah berikut bagi mengempiskan perut agar kamu berasa yakin dengan penampilan diri walau di mana sahaja.


1. Air putih mampu membuatkan kamu rasa kenyang serta meningkatkan kadar metabolisma badan.  Oleh itu, jangan lupa untuk minum air putih sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.

2.  Lakukan gerakan bangkit tubi kerana ia adalah cara terbaik menguatkan otot abdomen serta bahagian oblique, selain mengurangkan lemak dan mengempiskan perut.

3.  Dipercayai aktiviti berkebun boleh mengurangkan berat bdn yang mana ia mampu membakar 350 kalori dalam tempoh sejam.

4.  Plank adalah gaya dalam pilates dan yoga yang mana bertujuan menguatkan otot utama seperti belakang tubuh dan tangan serta mengempiskan perut.  Lakukan senaman ini sebanyak 3 set dengan kiraan 15, 12 dan 10 ulangan selama 30 saat untuk mendapatkan kesan yang dimahukan.

5.  Banyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet harian kerana kedua-dua makanan itu mempunyai serat yang tinggi.  Walaupun kamu mengambilnya dalam jumlah yang banyak, kamu tidak perlu risau tentang pertambahan lemak di bahagian perut.

-------oo00oo-------


Jalan pintas?
Set SLIM HEBAT!!
Gabungan OMEGA GUARD dan Alfafa


Kenapa Omega Guard?
~~~~~~~~~~~~~~~
Asid lemak Omega-3 mempengaruhi pelbagai jenis hormon yang dihasilkan oleh badan termasuk LEPTIN yang merupakan hormon yang penting dalam pengawalan selera makan dan metabolisme. Ia dihasilkan daripada lemak di dalam badan. Leptin akan menghantar signal kepada otak untuk menghadkan rasa lapar. Leptin juga meningkatkan paras metabolism dengan meningkatkan pengeluaran tiroid kerana ia mengawal proses metabolisma badan.


Kenapa Alfafa?
~~~~~~~~~~
Melancarkan fungsi sistem perkumuhan badan. Di samping itu, alfafa mengandungi SAPONIN yang bertindak seperti span yang menyerap semua lebihan minyak/lemak yang tidak diperlukan.


________oo00oo__________
Cepat!! Ambik peluang untuk dapatkan OMEGA GUARD
dengan harga KASIH SAYANG sepanjang Disember ini...
Siti Faridah binti Muda
932637
013 9493 257

Saturday, December 7, 2013

SET CADANGAN YANG MENGANDUNGI OMEGA GUARD

Omega GUARD dalam dicadangkan dalam;

1. slimming set
2. set anak pintar
3. set gout
4. set pregnant
5. set asma
6. set kesihatan sendi
7. Set maskulin
8. set kesihatan n kesuburan wanita
9. set kesihatan dan kesuburan lelaki
10. set atasi sembelit n cegah buasir
11. set kesihatan jantung

Sunday, November 24, 2013

Abah, Diabetes, Vivix

[TESTIMONI - ABAH & DIABETES]
----------------------------
Abah mengidap kencing manis dah berpuluh tahun dah...seingat Eina sejak Eina still study lagi..pil memang dah beratus-ratus biji dah telan, ulang alik klinik...pernah juga warded kat hospital selama sebulan. Dah macam2 jenis minuman juga abah minum..semua usaha untuk kawal gula abah.

Tambahan pula, abah seorang yang suka makan..so agak susah untuk control dan jaga pemakanan abah. Bila terlalu lama ambil ubat jenis pil, doktor cakap kesan itu dah sampai merosakkan buah pinggang abah..tapi masih peringkat awal. Doktor kurangkan ubat jenis pil dan doktor sarankan abah ambil insulin. Ya dengan insulin, tahap gula abah agak terkawal. Tapi abah cakap dia tak tahan sakit akibat cucuk insulin. Kesian abah.. Eina sebagai anak, pastinya rasa risau dan sedih tengok keadaan abah.

Eina start bagi abah Vivix sejak 3/4 bulan lepas. Pernah ada satu masa tu, bacaan gula abah tahap maksimum..doktor paksa abah warded tapi abah taknak..dia serik...balik rumah cuba control sendiri..jaga makan..konsisten ambil Vivix, Alhamdulillah gula abah turun. Sejak hari tu, Eina memang cakap kat abah...abah cuba konsisten ambil Vivix sesudu kecil sehari jangan tinggal2...bulan lepas abah update gula abah dah tinggal 8-9. Itu pun dah cukup happy bila dengar.

Sejak last checkup bulan lepas, abah still ambil Vivix seperti biasa, walaupun tak berapa jaga makan..insulin pun abah selalu skip..lebih kurang sebulan abah tak insulin. Semalam abah call, abah bagi tau...bacaan gula abah dah normal...dengan bacaan 5.8..bacaan darah tinggi pun dah normal dari 140 ke 128...doktor pun terkejut dan macam tak percaya. Abah cakap..ini kali pertama abah dapat bacaan gula normal. Happy jer dengar suara abah semalam.

Ya Allah..syukur Alhamdulilah dengan izinNya..Vivix berjaya menyembuhkan penyakit kencing manis abah yang dah berpuluh tahun ni. Terima kasih Allah..syukur sangat2.
---------------------------------------

Apalah sangat hadiahkan Vivix untuk orang yang kita sayang, terutamanya kedua ibu bapa kita kan. Inilah masa untuk kita buat mereka happy...inilah salah satu cara untuk kita balas jasa mereka...selagi kita boleh cegah sebelum keadaan menjadi serius, jangan fikir panjang. Usahalah selagi terdaya. InsyaAllah..besar ganjarannya...Allah akan bantu kita juga. Wallahualam.

Eina Md. Ali

Saturday, November 23, 2013

Bila Tubuh Berbicara

★★ BILA TUBUH ANDA BERBICARA ★★

Boleh kita tau kehendak badan kita?
Boleh ! Tubuh kita akan mengeluarkan isyarat tertentu apabila mereka kekurangan nutrusi yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan anda.

JOM KITA SEMAK!!

》 KUKU MUDAH PATAH
Bila kuku mudah patah, ia mungkin disebabkan kekurangan zat besi, zink dan asid lemak pati atau essential. Sebaik-baiknya, cuba ambil lebih banyak makanan daripada sumber daripada daging, kekacang dan ikan. Jangan anggap remeh jika kuku sering patah. Biasanya ia disebabkan kuku berada dalam keadaan kering. Elakkan membiarkan keadaan ini berterusan kerana ia menunjukkan keadaan bahawa anda terkena penyakit tiroid

》 MATA TERASA KERING
Sering kita terasa mata pedih atau kering. Sebenarnya, keadaaan ini disebabkan oleh persekitaran kita dan air mata tidak dapat meliputi mata dengan baik. Atasi keadaan ini dengan mengambil vitamin A dan asid lemak pati. Ambil lebih banyak sayuran atau buah-buahan yang berwarna hijau, kuning atau oren.

》 PECAH-PECAH DI BAHAGIAN HUJUNG MULUT
Kekurangan zat besi, vitamin B12, B6 dan asid folat menyebabkan pecah-pecah di bahagian hujung mulut. Sebaik-baiknya anda mengambil banyak daging, kekacang dan sayuran berwarna hijau.

》 BIBIR PECAH-PECAH
Bibir pecah-pecah sering dianggap sebagai tanda bahawa tubuh mengalami panas dalam. Selain itu, ia disebabkan kerana kekurangan vitamin B2. Sebaik-baiknya ambil banyak daging dan produk susu.

》 KULIT MEMERAH & BERMINYAK
Kemungkinan, anda mengalami keadaan ini disebabkan oleh kekurangan vitamin B2, B6, zink atau asid lemak pati. Cuba ambil lebih banyak daging ikan dan kerang.

》 JERAWAT
Timbul jerawat pada bahagian wajah bukan sahaja disebabkan oleh kotoran yang menghalang dan menutup pori-pori kulit muka, tetapi ia juga berkemungkinan anda kekurangan vitamin B Complex, vitamin E dan asid lemak pati. Untuk mengatasinya, ambil lebih banyak produk haiwan, makanan berbentuk bijirin dan makanan laut.

》 RAMBUT NIPIS
Kekurangan zat besi atau zink boleh menyebabkan rambut menipis. Ambil lebih banyak daging, kekacang, produk susu dan kerang.

》 KELEMUMURKulit kepala berminyak serta himpunan kotoran yang melekat pada rambut boleh menyebabkan kotoran. Selain itu, kekurangan vitamin C, zink dan asid lemak essential juga boleh menyebabkan kepala dipenuhi kelemumur. Cuba ambil lebih banyak buah-buahan seperti limau/ oren, daging, ikan dan produk susu.

》 MATA MERAH
Mata yang merah sering dianggap mata yang letih atau akibat debu atau habuk yang masuk ke dalam mata. Namun, mata yang merah juga menandakan bahawa anda kekurangan vitamin A dan B2. Sebaik-baiknya ambil produk susu, daging, buah atau sayuran berwarna oren dan hijau.

》 LUKA LAMBAT SEMBUH
Kemungkinan, anda kekurangan zink. Lebih baik anda mengamalkan pemakanan bersumberkan susu dan kerang untuk mengatasi masalah ini.

Rundingan n maklumat
Siti Faridah binti Muda
013 9493 257 | 019 9010 772

Friday, November 22, 2013

Pendarahan GASTROUSUS

Darah di dalam najis akan mencetuskan situasi yang mencemaskan.  darah itu mungkin berasal dari mana-mana bahagian di dalam sistem penghadaman kita.  Jika anda mengalami masalah ini, berjumpalah dengan doktor bagi memastikan punca pendarahan.

PENDARAHAN GASTROUSUS DAN PENYEBABNYA

Punca najis berdarah terdiri daripada beberapa punca. Bermula masalah gastrousus yang tidak serius seperti buasir sehingga keadaan serius seperti barah. 

Pendarahan di bahagian atas saluran gastrousus

Ia melibatkan esofagus, perut dan duodenum.  Jika anda mengalami pendarahan daripada salah satu bahagian ini, darah di dalam najis anda berwarna hita atau warna tar.  Selain itu, anda juga mungkin akan muntah berdarah yang berwarna merah terang, darah beku berwarna gelap atau muntah seperti biji-biji kopi.

Antara puncanya ialah;

Salur Darah yang Abnormal (ANGLODISPLASIA)
Satu keadaan di mana salur darah yang rapuh yang mengakibatkan pendarahan

Ulser Peptik
Luka terbuka di bahagian atas usus kecil atau pelapik perut atau duodenum.  Sebarang pendarahan yang berlaku di esofagus atau perut turut mengakibatkan anda muntah berdarah. Ulser-ulser ini boleh disebabkan oleh jangkitan daripada bakteria yang dipanggil Helicobacter pylori atau penggunaan sesetengah ubat anti radangdalam jangka masa yang panjang atau pengambilan dos yang tinggi.

Walau bagaimanapun, ulser peptik boleh menjadi serius dan menyebabkan risisko anemia, pendarahan yang banyak dan barah perut.  Oleh itu, keadaan ini harus sentiasa diawasi.

Pendarahan di Perut atau Ulser duodenum
Salah satu tanda masalah ini ialah najis berwarna hitam(tar).  ulser duodenum lebih lazim berlaku daripada ulser perut dan kerap kalinya berpunca dari penyalahgunaan alkohol
 
Gastritis ( keradangan pelapik perut) 
Masalah ini berlaku apabila pelapik perut mengalami keradangan, melecet atau terhakis.  Ia boleh berlaku secara tiba-tiba(akut) atau bernasur-ansur(kronik).  Ia mungkin berpunca dari;
  • Penggunaan alkohol yang berlebihan
  • Muntah berlarutan
  • Stress
  • Penggunaan sesetengah ubatan
  • Refluks hempedu
  • Jangkitan
  • Anemia pernisius
Pendarahan di bahagian bawah saluran gastrousus

Ia melibatkan usus besar, rektum dan dubur.  Jika punca pendarahan adalah dari bahagian-bahagain ini, darah pada najis akan berwarna merah terang atau merah tua, menunjukkan bahawa samada darah masih baharu atau lama.  Ia mungkin disebabkan oleh;

Buasir
Penyebab paling lazim, merupakan  satu keadaan di mana vena di saluran dubur membengkak dan seterusnya menyebabakan pendarahan.

Polip kolon atau barah kolon
Kebanyakan polip-polip adalah ketumbuhan bukan barah.  Namun, adakalanya  polip-polip tersebut boleh bertukar menjadi barah.  hampir kesemua barah kolon dan rektum berasal daripada polip.

Divertikulosis
Suatu keadaan di mana saku-saku (divertikular) terbentu akibat tekanan berlebihan yang disebabkan gas, najis atau cecair di tempat-tempat lemah pada dinding usus.

Jangkitan Usus
Boleh mengakibatkan keradangan dan cirit birit berdarah.

Tumor Usus Kecil
Biasanya terjadi di bahagian bawah saluran gastrousus
 
Penyakit radang usus
Merangkumi beberapa penyakit yang menyebabkan usus mengalami keradangan.  Ini mungkin akibat reaksi imun tubuh itu sendiri terhadap ususnya.

Kolitis Berulser
Penyakit yang menyebabkan terjadinya keradangan di lapik usus besar(kolon) dan di rektum; ulser-ulser dan abses-abses kecil terbentuk di dalam kolon atau rektum pesakit dan menyebabkan najis beradrah dan cirit birit.

Sebab-sebab lain najis berwarna hitam

Diet anda juga boleh mempengaruhi warna najis anda.  Najis anda mungkin berwarna hitam jika anda mengambil likouris hitam, plumbum, pil zat besi, ubat-ubatan atau beri biru.  Pengambilan bit dan tomata boleh menjadikan najis anda berwarna kemerah-merahan.

Walau bagaimanapun,  sekiranya anda telah menyisihkan bahan ini daripada diet anda, namun najis anda masih berwarna hitam atau merah, segeralah mendapatkan pemeriksaan perubatan.

Gejala-gejala berkaitan dan rawatan    

Penting untuk kita mengetahui samada terdapat sebarang gejala lain kerana ia membantu doktor menentukan punca sebenar

Contohnya; jika anda jga mengalami sakit di bahagian abdomen, muntah-muntah, sukar bernafas, cirit-birit, pitam dan penurunan berat badan yang mendadak, pastikan anda memberitahu kesemua maklumat terperincikepada doktor anda untuk membantu mendiagnosis keadaan anda dan mencari punca pendarahan.  Jenis rawatan yang diberi bergantung kepada punca dan lokasi pendarahan.

Terdapat beberapa jenis ujian yang mungkin dilakukan untuk mendiagnosis keadaan anda:
  • Endoskopi
  • Kolonoskopi
  • Enteroskopi
  • X-ray abdomen
  • Ambasan nukear dan angiografi
  • Pengimejan radionuklid
  • Laparotomi
Jangan lupa untuk berunding dengan doktor anda bagi mendapatkan maklumat lanjut dan sentiasa dapatkan pemeriksaan perubatan berkala.

Selain itu, anda harus amalkan langkah-langkah pencegahan seperti meningkatkan pengambilan serat dan probiotik yang baik untuk kesihatan penghadaman anda. Menjalani gaya hidup sihat dan aktif juga akan meningkatkan kesihatan penghadaman dan sistem imun anda.

Shaklee turut menawarkan SET KESIHATAN PENGHADAMAN.


Sistem penghadaman yang baik adalah asas kepada tubuh yang sihat. Sembelit, mulut berbau, najis berbau, mengidam makanan, perut berangin dan kembung adalah masalah penghadaman yang biasa dialami oleh kebanyakan orang.  Sistem penghadaman yang tidak sihat akan mengakibatkan;

✒ Penambahan berat badan
✒ Masalah gastrik
✒ Perut buncit
✒ Kanser usus
✒ Masalah penghadaman
✒ Sistem imun lemah

Set Shaklee Disgestive Health dapat membantu meningkatkan kesihatan sistem penghadaman untuk kekal sihat.

Kebaikan:
✔ Melegakan sembelit
✔ Meningkatkan kesihatan sistem penghadaman
✔ Menyokong kesihatan usus
✔ Membantu menyahtoksin badan
✔ Membantu mengurangkan berat badan
✔ Melegakan perut yang tidak selesa


Pengedar sah Shaklee di kawasan anda
COD Paka, Dungun, Marang, Kuala Terengganu
Penghantaran ke seluruh negara
Siti Faridah binti Muda
013 9493 257 | 019 9010 772

Wednesday, November 20, 2013

PERBEZAAN ANTARA UBAT DENGAN SUPPLEMENT
UBAT

1. Ubat sama sekali ganjil dengan tubuh badan. Mereka tidak menjadi sebahagian daripada tisu-tisu kita, tidak juga menyumbang bahan-bahan berkhasiat.

2. Ubat ialah ejen-ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fungsi –fungsi secara menggangu tindakan biokimia dan proses enzim.

3. Ubat boleh mengakibatkan kesan sampingan, kebanyakkan boleh kekal dalam badan. Malahan aspirin boleh kekal menyebabkan ganguan dalam perut, pendarahan dalam perut, loya, ganguan penglihatan, ganguan mental, bintik-bintik merah, telinga berdengung, ganguan penghadaman, dan akhirnya kematian.

4. Ubat bertindak baik hanya secara berasingan. Ianya boleh mengangu satu sama lain dan berkebolehan menghasilkan kesan-kesan sampingan.

5. Ubat baik dimakan biasanya dipertengahan waktu makan untuk mengelakkan hal yang saling mempengaruhi atau pencairan oleh kesan daripada makanan.

6. Ubat berkemungkinan membawa maut. Salah guna atau berlebihan boleh membunuh.

7. Ubat menghasilkan kesan kepada setiap orang. Tidak kira apa keadaan seseorang itu. Seseorang boleh merasai kesan pengambilannya.

3. Ubat bertindak cepat dan menakjubkan, sering mengasar.seseorang boleh menerima kesanya dalam jangka masa yang pendek beberapa minit atau jam.

8. Ubat merawat kesan atau tanda-tanda sakit, tetapi bukanya merawat punca sakit. Ianya hanya menutup kesakitan, disebaliknya ia tidak memulihkan. Tidak ada keadaan badan yang disebabkan oleh kekurangan apa-apa ubat. Contohnya sakit kepala, bukan disebabkan kekurangan aspirin pada sesuatu system.

9. Orang tua biasanya memerlukan ubat pada sukatan yang rendah kerana mudah mendapat kesan sampingan yang serius jika dibandingkan dengan orang muda.

Supplement ( Vitamin )

1. Bahan berkhasiat kesemuanya adalah semulajadi dan penting kepada tubuh badan. Jika kita kurang mengambilnya, kita akan mati atau sengsara akibat kelemahan fungsi organ.

2. Bahan-bahan berkhasiat bertindak dengan membantu tindakan biokimia dan pemprosesan enzim.

3. Bahan berkhasiat tidak menimbulkan kesan sampingan. Menggunakannya berlebihan hanya tergangu sementara. Oleh itu badan akan membina system enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ianya bersedia menghadapi kelebihan.

4. Bahan berkhasiat bertindak lebih baik secara bersatu antara satu sama lain ibarat rantai. Kesemuanya harus bergabung untuk menghasilkan kesan yang lebih baik.

5. Bahan berkhasiat baik diambil bersama makanan. Ianya lebih berkesan menyerap bersama makanan dan mempertingkatkan keberkesanan penghadaman lain-lain factor makanan.

6. Bahan berkhasiat adalah selamat. Tiada satu pun kenyataan yang tercatit mengenai merbahayanya dengan pengambilan vitamin, zat galian dan asid amino.

7. Bahan berkhasiat tidak menghasilkan tindak balas kepada seseorang. Ianya hanya member kesan sekiranya bahan-bahan berkhasiat ternyata kekurangan dalam tubuh badan.

8. Bahan-bahan berkhasiat bertindak secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang. Ia kebiasannya mengambil masa berbulan-bulan untuk mencapai kesan kejayaan.

9. Bahan berkhasiat bertindak merawat terhadap PUNCA penyakit sekiranya digunakan kerana menampung kekurangannya. Jika sesuatu keadaan yang sedia ada itu berpunca dari kekurangan sesuatu bahan berkhasiat yang tertentu oleh itu menambahkannya ketika mengambil makanan dapat mengatasi masalah serta kerosakan yang telah terjadi dan tidak berulang lagi.

10. Orang tua memerlukan lebih banyak bilangan khasiat, oleh kerana factor-faktor kekurangan yang berlarutan begitu lama serta penghadaman yang lemah.

RINGKASANNYA...

Ubat di ambil ketika kita sakit sahaja...

Supplement boleh diambil bila-bila masa... dan yang paling penting minum air banyak semasa mengambil supplement...

Ubat mengandungi dadah yg membolehkan ia bertindak dengan cepat....

Supplement tidak menggunakan dadah tetapi mengandungi banyak vitamin-vitamin yang sihat yg digunakan untuk melawan segala penyakit....

MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATINYA......

Tuesday, November 19, 2013

8 MANFAAT POLIFENOL

Polifenol (polyphenol) adalah kelompok bahan kimia dengan lebih dari satu unit fenol per molekul.Polifenol ditemukan secara alami pada tumbuhan. 

Jenis polifenol yang paling sering ditemukan pada tanaman adalah flavonoid, asam fenolat, catechin, anthocyanin, isoflavon, quercetin, dan resveratrol. Banyak studi ilmiah telah dilakukan untuk mengevaluasi kesan polifenol pada tubuh manusia.

Makanan Sumber Polifenol
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Buah-buahan dan sayuran bersama dengan teh, khususnya teh hijau adalah beberapa sumber makanan yang kaya akan polifenol. 
Selain itu, berbagai macam buah-buahan seperti strawberi, blueberry, blackberry, cranberry, acai berry, raspberry, apel, delima, ceri, anggur, pir, dan plum juga memiliki kandungan polifenol tinggi. 
Kobis, brokoli, bawang, peterseli dan seledri adalah beberapa sayuran yang memiliki kandungan polifenol.
Selain itu, Anda dapat menemukan sejumlah besar polifenol dalam anggur merah, kopi, teh, cokelat, minyak zaitun, kacang-kacangan, kenari, almond, hazelnut, pistachio, pecan, dan kacang tanah.

Manfaat Polifenol
~~~~~~~~~~~~
Beberapa polifenol penting seperti flavon, flavonoid, resveratrol, dan isoflavon diketahui memiliki sifat antioksidan.Adanya antioksidan diyakini memiliki khasiat meningkatkan kemampuan anti-inflamasi dan kekebalan tubuh.
Berikut adalah beberapa manfaat polifenol bagi kesehatan:
1. Sebagian besar polifenol adalah antioksidan sehingga mampu menetralkan radikal bebas yang memiliki efek merusak terhadap sel-sel dan jaringan tubuh.

2. Radikal bebas sering dikaitkan sebagai penyebab kerusakan sel yang berhubungan dengan penuaan. Sebagai antioksidan kuat, polifenol mampu memperlambat proses penuaan.

3. Polifenol efektif memperkuat sistem kekebalan tubuh. Sistem kekebalan tubuh yang kuat merupakan suatu keharusan untuk menjaga kesehatan dan mencegah timbulnya penyakit.

4. Polifenol dapat meningkatkan sirkulasi darah dan meningkatkan kesehatan jantung sehingga menurunkan risiko penyakit jantung dan penyakit kardiovaskular.

5. Polifenol tertentu seperti resveratrol menunjukkan sifat anti-tumor sehingga berpotensi menghambat pertumbuhan kanser.

6. Beberapa polifenol yang ditemui dalam raspberry dipercayai efektif memperlambat reput pada tulang. Reput tulang adalah faktor utama yang menyebabkan osteoporosis.

7. Catechin, salah satu jenis polifenol yang ditemukan dalam teh hijau efektif membantu menurunkan berat badan. Senyawa ini merangsang tubuh untuk membakar lebih banyak lemak dan kalori.

8. Isoflavon, jenis lain dari polifenol, ditemukan sebagian besar dalam produk soya dan dapat membantu wanita mengatasi gejala-gejala menopause terutama hot flashes dan tulang reput.  Cara terbaik untuk mendapatkan manfaat polifenol adalah dengan mengambil makanan yang mengandungi polifenol.

Sunday, November 17, 2013

SET GOUT

>>SET UNTUK GOUT<<

»Gout adalah sejenis penyakit sendi yang berpunca dari asid urik berlebihan yang terkumpul di dalam badan dan darah.

»Asid urik adalah bahan buangan terhasil semasa proses penghadaman sejenis protien bernama purin.

»Apabila tubuh kita berlebihan asid urik di dalam sendi dan darah,ia akan menyebabkan gout,batu karang,kegagalan buah pinggang dan sakit jantung.

»Sakit gout akan membawa rasa sakit yang ketara,terutama di bahagian sendi ibu jari kaki yang bengkak dan kemerahan akibat daripada keradangan sendi.

»Jika dibiarkan,ia akan merebak ke sendi-sendi lain yang menyebabkan hakisan pada permukaan dalaman sendi dan tumbuhnya tophi gout yang keras pada permukaan kulit.

FUNGSI;

ALFAFA COMPLEX
~detoks semulajadi bertindak menyingkirkan toksik dari badan.
~pengamal alfafa complex perlu minum air masak yang banyak sebaiknya 3-4 liter sehari untuk melancarkan proses penyingkiran (detoks).

OMEGA GUARD
~sangat penting bagi pesakit yang mengalami gout yang teruk.
~omega penting untuk mengelakkan inflamation pada sendi pesakit.
~ia juga sebagai langkah berjaga-jaga sebelum bengkak itu menjadi lebih teruk.

PERFORMANCE DRINK
~memelihara atau seimbangkan kandungan air dalam badan supaya badan tidak mengalami dihedrasi.
~pesakit gout perlu menyingkirkan asid urik dengan lebih kerap membuang air kecil.
~air yang mencukupi dalam badan amat penting untuk melancarkan proses pembuangan asid urik.
~mengekalkan air dan memelihara tahap air dalam badan pesakit.
 
Pengedar Sah SHAKLEE di kawasan anda
Siti Faridah binti MUda
013 949 3257 / 019 9010 772
Penghantaran ke SELURUH NEGARA
 
 

Thursday, November 7, 2013

Antioksida untuk kesuburan

Assalamualaikum..

tadi dalam duk sembang2 sesama leader Shaklee, ada yang tanya..

Betul ker VITAMIN C boleh ganggu kesubuaran ingin hamil?

Hmm... setahu saya, vit a jer yg x bagus jika berlebihan..yang lain2 x pernah dengar.

kerana ingin mendapatkan kepastian, kena berbaik ngan pakcik gugel la kan...

godek punya godek, dapat la artikel ni...

Kredit untuk Dr. Hamid Arshat yang x asing lagi di dunia penjagaan kesihatan.


Top of immune booster adalah Vit C.

  Vitamin C - Vitamin C mudah diterima ke dalam sel untuk memberi perlindungan dari percuma radicals.Vitamin C telah terbukti untuk membantu melindungi sperma daripada kerosakan radikal bebas. Manusia adalah salah satu daripada beberapa haiwan yang tidak menghasilkan terdapat sendiri vitamin C. Oleh itu, kita perlu mendapatkannya daripada makanan atau suplemen. Vitamin C terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran termasuk lada merah , kranberi , brokoli , kubis , tomato , kentang, dan buah-buahan sitrus.
Vitamin C dari Shaklee menyamai 7 biji oren dalam setiap tablet




Vitamin E - Makmal eksperimen telah menunjukkan bahawa vitamin E dapat memanjangkan hayat jenis biasa sel manusia. Ini adalah kerana vitamin E membantu mengurangkan tekanan oksidatif pada sel-sel kita . Ia memberi kesan positif kepada kedua-dua telur dan kesihatan sperma dengan melindungi mereka daripada kerosakan. Vitamin E juga telah ditunjukkan untuk mencegah keguguran pada tikus. Ramai orang tambahan dengan vitamin E, tetapi biasanya hanya mengambil tokoferol alfa, terdapat sekurang-kurangnya tiga yang lain yang anda perlu termasuk dalam suplemen E anda ( tokotrienol dan tokoferol bercampur) . Makanan yang vitamin E terdapat dalam: brans bijirin ; bran beras, dedak gandum, dan oat bran.
Vitamin E dari Shaklee diperkaya dengan SELENIUM, antara anti oksida yang hebat


CoQ10 - CoQ10 yang terlibat dalam pengeluaran ATP jadi kekurangan antioksida ini boleh menyebabkan kekurangan tenaga untuk setiap sistem dalam badan, termasuk sistem pembiakan. Satu kajian di Kesuburan dan Kemandulan berkongsi bahawa CoQ10 membantu meningkatkan motilitas sperma dalam air mani . CoQ10 yang terdapat dalam ikan salmon dan daging organ, tetapi untuk memastikan anda mendapat cukup tambahan adalah disyorkan.
Produk Terbaru dari Shaklee, nyata kehebatannya



Lipoik Asid - Lipoik asid adalah salah satu antioksidan kegemaran saya kerana ia membantu mengaktifkan semua antioksidan lain dan meremajakan sendiri. Ia juga bertukar gen buruk " off" dan meningkatkan glutathione yang amat penting untuk detoksifikasi hati ( dan membantu hati anda untuk menyingkirkan toksin dan hormon berlebihan). Lipoik Asid boleh ditemui dalam bayam , kentang, dan daging merah.



Pycnogenol - Pycnogenol mempunyai ciri-ciri anti -radang yang telah ditunjukkan untuk membantu dengan kesakitan yang disebabkan daripada ednometriososis . Pycnogenol telah terbukti untuk bekerja lebih baik daripada aspirin dalam mencegah pembekuan darah, dan ia tidak mempunyai kesan sampingan berbahaya yang dikaitkan dengan aspirin seperti kesusahan gastrousus , pendarahan yang berpanjangan, atau pendarahan ulser. Pycnogenol diciptakan dari kulit kayu pain , jadi tambahan adalah disyorkan.


Biloba Ginkgo - Ginkgo adalah salah satu yang terbaik ubat untuk mati pucuk . Salah satu punca utama mati pucuk lelaki adalah aterosklerosis ( arteri tersumbat ). Ia mungkin benar-benar mengejutkan untuk mendengar bahawa separuh daripada kes-kes mati pucuk bukan disebabkan oleh masalah hormon atau psikologi , tetapi oleh arteri tersumbat. Berikut adalah mengapa - untuk mengekalkan ereksi, aliran darah mesti jelas dan unabstructed . Jika aliran darah menjadi tersumbat kerana aterosklerosis, daripada aliran darah akan impared . Dalam kajian dengan ginkgo ia mengambil masa sehingga 8 minggu untuk lelaki pertama mula melihat peningkatan, sebanyak 6 bulan terapi , 50% daripada pesakit yang kembali potensi. Manfaat yang diambil daripada keupayaan Ginko untuk meningkatkan peredaran dan otot licin arteri supaya dapat membekalkan darah ke zakar untuk membesar. Prestasi gabungan herba Male mengandungi ginkgo sebagai bahan pertama.

===========================

Pengedar Shaklee yang sah di kawasan anda!
COD DUngun, Marang, Kuala Terengganu

Siti Faridah binti MUda
932 637
013 9493 257 / 019 9010 772



Tuesday, November 5, 2013

KURUS SECARA PERCUMA

5 TIP KURUS TIDAK PERLU KELUAR WANG!
Kredit:Web Rapi
Ingin berdiet, tapi pening memikirkan perbelanjaan ke gym, harga suplemen yang mahal, dan kos yang perlu dikeluarkan ke kelas-kelas tertentu? Usah risau jika anda tidak berkemampuan untuk ke gym dan bebelanja semua itu. Siapa kata bersenam perlukan perbelanjaan yang banyak? Banyak cara yang kita boleh gunakan dan apa yang menariknya kita boleh lakukannya dalam kehidupan seharian. Jom praktikkan cara mudah untuk kurus!!


1. Sesekali makanan kesihatan yang berasaskan bahan semula jadi juga perlu ambil tahu khasiat setiap makanan itu, selain murah, ianya bermanfaat.


2. Belajarlah petua dari orang lama untuk menjaga kesihatan. Biasanya orang lama punyai banyak petua kecantikan dan kesihatan. Hmm....Tidak mengeluarkan wang pun..


3. Selalulah mencari inisiatif untuk mengekalkan kesihatan. Contohnya membuat senam aerobik di rumah, jogging, dan melakukan aktiviti luar yang lasak dan menyeronok


4. Jangan menghabiskan wang anda untuk membeli alat senaman yang mahal. Sesekali gunalah apa yang ada di sekeliling anda seperti bangku, meja dan sebagainya. Aplikasikan tangga di rumah anda untuk latihan mengecilkan peha dan bahagian kaki. Senaman naik turun tangga amat berkesan untuk sesiapa yang inginkan hasil yang cepat. Tetapi perlu dilakukan dengan sistematik ya!


5. Luangkan masa untuk membersihkan kawasan persekitaran. Lakukan aktiviti seperti membakar sampah, menyapu kawasan laman atau juga mencangkul tanah. Ini adalah contoh aktiviti gerakkan dan senaman yang baik. Selain dapat membersihkan kawasan, badan pun menjadi lebih sihat.


6. Anda tidak berminat atau tidak sempat dengan tips di atas?
    Jika YA! Anda perlukan sedikit modal untuk kurus secara sihat...


JOM KITA TENGOK!!
~~~~~~~~~~~~~~
SET SLIM BUDGET
-------o00o-------
♡♥ OMEGA
         - membakar lemak yang berlebihan
♥♡ ALFAFA
         - mengangkut toksin dan lemak yang diperlukan untuk dibuang dari badan.


SET SLIM TANGKAP LELEH!!
------------o00o-------------

♡♥ OMEGA
♥♡ ALFAFA
☆★☆ CINCH SHAKE
       - mengandungi leucine yang bertindak meningkatkan metabolisma.

=================

Siti Faridah binti Muda
932637
013 9493 257

Sunday, November 3, 2013

dan lagi dan lagi TESTIMONI VIVIX

TeStimoni 1 - BERHENTI MEROKOK

Mmmm...segan dan agak malu bila ibu kita seorang perokok tegar kan...mak saya memang perokok tegar dari usia belasan tahun lagi...bukannya rokok daun..tapi rokok Dunhill... 
 Dulu memang rasa segan dengan kawan2...dengan keluarga bakal suami..tapi tu la...bila kita nasihat...orang tua ni bukannya nak dengar...keraplah mak sakit perut yang teruk,mungkin sebab organ dalaman dia dah x berapa elok kot sebab sekarang umo dia dah 63tahun...
Awal minggu lepas saya poskan VIVIX kat mak saya...tup tup mak call saya..jeng..jeng..jeng...
dia kata ubat apa yang saya bagi dia minum tu??? saya tanya kenapa? Dia kata rokok terasa PAHIT MACAM HEMPEDU!!.dia langsung xleh hisap rokok tu....saya kata itula ubat yang saya cari selama ni untuk dia...
alhamdulillah...dah seminggu dia x beli dan x sentuh langsung rokok...dia cakap selera makan dia pun makin bertambah...ramai dah yang tegur cakap dia nampak berisi..alhamdulillah,syukur pada allah..akhirnya saya jumpa supplement yang betul2 sesuai untuk ibu saya...xpela kuar duit banyak sikit pu..IBU KITA SEORANG JE...selagi dia masih ada memang nak tengok dia sihat...

~Izan Rizal, 1 Oktober 2012
 
TEstimoni 2. BLOOD PRESSURE / HYPERTENSION (DROPS 16)

Masa medical check up May 2012, blood pressure saya dikira tinggi..ta sepaptotnye ngan usia saya..bacaan 142 over 88..tinggi kan??..patot la saya selalu pening kepala..kira stage pre-hypertension da tu..pastu doktor tu gertak.."kalo awak ta jaga ni..tinggi skit lg..saya da kene bagi ubat darah tinggi kat awak.." oh tidakkkk..saya ta nak makan pil-pil yang banyak ituuuu..hohoho..

Alhamdulillah Ogos 2012..saya check smula..126 over 80..saya bersyukur turun..dan masih menjaga supaya mencapai bacaan normal 100-110..

TEstimoni 3 - ALLERGIC

Saya ade allergik dari kecik lagi..kulit saya sangat-sangat sensitif..terlalu banyak pantang larangnyeee..makan itu ta bley..pakai losyen itu ta bley..pakai sabun mandi itu ta bley..persekitaran kotor pun effect kat kulit saya jugak..

Dengan vivix, kulit saya yang pernah luka tu, elok ajeee..jadi kulit baru..bersyukur sangat..yesss VIVIX REPAIR CELL!!

yang ini diiringi dengan diet pemakanan yang sangat ketat..untuk pengetahuan, saya ta makan AYAM BANDAR dan TELUR..dan makanan yang sewaktu dengannye..dua-dua ni toksin dia sangat kuat sebab mereka di INJECT supaya cepat besar dan bertelur..ayam kampung, telur kampung tape..Ya Allah seksanya..kebanyakkan makan skang dimasak dengan telur dan ayam..kdg-kdg sebagai perencah..

TEstimoni 4 - HIDUNG BERAIR (MEMANASKAN BADAN)
 
 Saya baru perasan..ini membuktikan Vivix adalah untuk kesihatan menyeluruh hihihi..kalo dulu, saya memang ta tahan sejuk..disebabkan kipas yg da set 1 je tu, saya akan terjaga kul 3 pg sebab hidung berair..pastu bangun pagi bersin 6-8 kali..apa lagi kalo aircond..demam terussss hehe..hidung ta payah na ckp la..sumbat ngan tisu je..

Skarang da TADE..hihihi..alhamdulillahhh

Testimoni 4 - PENURUNAN BERAT BADAN (DROPS 5KG)

yeahhhh..part ni besttt..susah betul na trunkan berat ni tanpa EXERCISE..

May 2012 - Ya Rabbi, berat 65kg..dengan keadaan saya yang katekkk ni..152..BMI = 28++..rase berat je badan ni..

Ogos 2012 - Alhamdulillah trun 60kg..BMI masih tinggi 25++..tanpa EXERCISE..almaklumla busy hehehehe..sepatot kene ade sedikit EXERCISE untuk jantung kita..akan diusahakan kemudian ekekeke ..saya jaga makan..BUKAN TAK MAKAN ea..sy cuma tuka pemakanan saya..

TARGET - By end of this year Dec 2012..saya target na capai berat saya 52kg..BMI = 22++..dan by end of March 2013, set target 47kg..dengan BMI normal 20++..Doakan saya..hihihihi..Saya memang ta na turun secara drastik..ta elok sebenarnye..ckup la 1-2kg sebulan..yang penting konsisten..dan kita jaga pengambilan makanan kita..

Saturday, November 2, 2013

Berkesankah?

Mak Usu mkn since end july...baru join shaklee masa tu. Mula2 mkn alfalfa n lecithin je share dgn hubby. Baru mula nk mkn nak sesuaikn dgn badan x terus terjah mkn. Lagik pun dose alfalfa 10 biji tu. Mau tercokik kat tekak (pernah kena...tu sbb citer).
Lecithin ambil lepas lunch n dinner

Sebulan makan tu memang berat turun naik. Hubby cakap xde apa perubahan pun.
Padahal masa tu healing crisis yang dia lalui dia x perasan. Jumpa mr. Tan sehari 2,3 kali. Tekak kering. Bibir kering...mengelupas. badan rasa cam ringan.

Mak Usu diam jer...x kata apa cuma bgtau dia U nk jadi badan cam tu bp lama yek? U mkn J@# M@t$ 5 pun I x nampak susut pun. Makin jadi abg roi aderle. Trus dia tutup mulut.😶

Mak Usu bagi jer tiap hari supplimen yg dua jenis tu ikut aturan. Mak Usu pun rasa healing gak...badan rasa bahang. Hubby makan jer tapi mulut merungut juga...apa juga diberi mat saman ni.

X kisah ler buat x berapa bodoh jer. Bulan ke dua baru dia komen seluar cam longgar ler.
Kebetulan pergi klinik utk monthly checkup coz dia ada diabetis timbang turun 3kg. Suka la dia.

Beli Esp pulak cuba minum. Dlm 2 minggu dia kata macam tambah selera mkn plak. Tukar cinch cafe. Hujung bulan lepas gi klinik sebab demam then timbang.  turun another 7kg. Dari 113kg dh tinggal 103kg

Lebih kurang 2 bln pengambilan sebab mula pun hujung bln 7.
============
Haa! TENGOK.?! Takder jalan pintas untuk kurus, kecuali surgery jer, kikis buang semua lemak..
Mesti usaha secara tetap dan berterusan..sebulan bukan masa yang sesuai mengukur sebuah keberkesanan dan kejayaan
++++++++++
Saya adalah pengedar sah SHAKLEE anda
COD sekitar Dungun, Marang, K.Terengganu
Siti Faridah binti Muda
932637
013 9493c257 | 019 9010 772

KeLEBIHAN Vivix

Assalamualaikum...

wah...teruja saya bulan ni, ada promo VIVIX, beli 6 PERCUMA 1...

Bagi yang dah rasa keLEBIHan Vivix ni, memang rasa BERBALOI-BALOI-BALOI tahap gaban.

>> Kena beli 6 KER baru dapat HArga PROMOSI?<<

TAK! Beli sebotol pun dh dapat harga PROMOSI. SYARATnya, pembelian dilakukan dari 1 NOVEMBER 2013 hingga 30 NOvember 2013.

Masih ada masa nak pk, nak kongc ngan adik beradik untuk HADIAHkan buat ibu bapa tersayang..

MEH kita jenguk jap, KENAPA VIVIX dianggap MAGIC POTION dari Shaklee..

Testimoni 1
Meh kita tengok apa Doktor ni bagi ayah dia yang menghidap kencing manis..

Alhamdulillah, perasaan gembira melihat ibu bapa sihat tidak tergambar dengan kata-kata.

Testimoni 2

Testimoni 3


Testimoni 4
 " ibu dah berumur 65 tahun, ada darah tinggi, ada minor kes jantung.
saya cuba bagi Vivix sebagai langkah alternatif.  Selepas sebulan, mak ke hospital untun rutin chek up. Doktor terperanjat.

Doktor minta kakak saya yang menemani mak berbaring untuk diperiksa.  Selepas soal jawab, rupanya doktor hairan melihat organ mak macam orang muda. doktor ingatkan mesin dah rosak, dan kakak yang belum ambik Vivix ni, organnya lagi teruk mak.

Alhamdulillah, setelah 3 botol Vivix, mak sudah bebas darah tinggi."
Puan Noha, Kuantan.


TESTIMONI YANG PALING MAHAL.

sudah tentu la testimoni saya sendiri.

Masa promo vivix Mei lalu, saya hadiahkan suami saya sebotol VIVIX.
Dengan pesanan, tonik ni sangat elok, boleh cover banyak benda. cuba la..

apa yang paling mengujakan, dalam akhir bulan September, dia nyatakan HASRAT untuk BERHENTI MEROKOK. 

Sungguh saya x sangka, rasanya ini hadiah PALING BERHARGA yang pernah saya dapat.  Menuju cara hidup yang lebih sihat.


Mei lalu saya x bagi tau yang VIVIX boleh hilangkan selera dengan rokok, takut dia x nak ambik.  Hari ni xper dh nk bgtau, sebab dia pun DAH JATUH CINTA dengan Vivix.
Puan Siti Faridah binti Muda,
Dungun, Terengganu


=========
saya adalah pengedar SHAKLEE anda!
COD di area Paka, Dungun, Marang K.Terengganu

Siti Faridah binti Muda
932637
013 9493 257 / 019 9010 772

Friday, November 1, 2013

VIVIX

♥♥MANFAAT VIVIX♥♥
[+] Menggalakkan rangsangan penuaan yang sihat
[+] Membantu menghalang kanser
[+] Menyokong kesihatan sendi
[+] Membantu dalam mengurangkan berat badan
[+] Meningkatkan kesihatan imun
[+] Meningkatkan kesihatan mata
[+] Menyokong kesihatan keseluruhan
[-] Mengurangkan risiko sakit jantung
[-] Mengurangkan kompilasi pesakit diabetes
[-] Mengurangkan insiden bagi penyakit Alzheimer
============
Maklumat lanjut
SITI FARIDAH BINTI MUDA
932637
013 9493 257 | 019 9010 772

Tuesday, October 29, 2013

SELAMAT DATANG BIBIR YANG CANTIK


Bibir kering dan mengelupas adalah sesuatu yang kita akan alami dalam satu masa yang sama. Kadang kala keadaan menjadi semakin buruk apabila bibir berkuping dan berdarah. Bibir sangat sensitif dan perlu dilindungi lebih-lebih lagi pada cuaca panas atau sejuk yang berlebihan kerana ia boleh menjejaskan kelembapan bibir. Jadi, sekarang adalah masa untuk menjaga bibir anda dan ucapkan selamat tinggal kepada bibir mengelupas!




Bagaimana untuk melindungi diri anda daripada bibir mengelupas?


✒Perlindungan adalah kunci utama
--------------------------------------
Lazimnya, bibir kita mempunyai lapisan kulit yang sangat nipis dan ia mengandungi sedikit melanin, yang mana perlu bagi perlindungan terhadap sinar matahari. Oleh itu, anda haruslah sentiasa melindungi bibir anda daripada matahari dengan menggunakan produk bibir dengan perlindungan SPF UVA /UVB. Anda disyorkan menyimpan satu dalam beg atau ditempat yang senang dicapai. Ingatlah bahawa bibir hendaklah sentiasa dilindungi.


✒Kekal terhidrat
--------------------
Salah satu tip yang berkesan ialah minum banyak teh hijau dan air sepanjang hari kerana bibir kering dan mengelupas adalah satu petunjuk bahawa badan anda kurang air. Jadi isi penuh gelas anda dengan air dan minum!


✒Jangan menjilat bibir anda
-------------------------------
Bibir anda kurang berpeluh dan kelenjar minyak menjadikan ia mudah terdedah kepada dehidrasi. Oleh sebab itu, anda cenderung untuk menjilat bibir apabila ia mula kering. Namun ini hanya akan memberikan kelegaan sementara, kerana realitinya adalah ia boleh memburukkan lagi keadaan. Tambahan pula air liur cepat tersejat, jadi bibir akan menjadi lebih kering daripada sebelumnya. Cuba untuk tahan diri dan gunakan produk yang boleh melembapkan bibir anda, bukannya menjilat bibir sepanjang hari.


✒Ambil vitamin
------------------
Percaya atau tidak, kekurangan vitamin boleh menjejaskan keseluruhan badan kita tidak kira fizikal atau jasmani. Seterusnya kekurangan ini akan membawa kepada bibir mengelupas atau kering. Sehubungan dengan itu, pastikan anda amalkan pemakanan yang sihat dan pertimbangkan untuk mengambil multivitamin harian termasuk vitamin B, C dan E untuk memelihara bibir anda dari luar dan dalam.


✒Makan secara sihat
-------------------------
Diet yang sihat juga penting untuk bibir kelihatan cantik. Jika kita kekurangan asid lemak, berkemungkinan bibir juga akan terjejas. Bahkan juga, manfaat Omega 3 sangat menakjubkan untuk kulit dan bibir kita.

Ikuti tip-tip mudah seperti di atas dan anda juga boleh mengelakkan bibir kering dan mengelupas menjadikan bibir anda lebih cantik apabila dipandang.

Credit: GOOGLE

Sunday, October 27, 2013

ELAKKAN 7 PERKARA SELEPAS MAKAN

ELAK 7 PERKARA SELEPAS MAKAN
1. MEROKOK
    Kajian pakar membuktikan menghisap sebatang rokok selepas makan menyamai menghisap 10 batang rokok!  JADI, risiko di serang kanser lebih tinggi.

2. MAKAN BUAH
    Buah yang diambil selelas makan akan menghasilkan asid.  Ini menyebabkan perut anda kembung.  Sebaiknya makanlah buah sebelum makan  ATAU 2jam selepas mkn.

3. MINUM TEH
    Daun teh mengandungi asid yang tinggi.  Bahan ini akan menyebabkan protien di dalam makanan yang kita ambil akan mengeras, lantas menyukarkan penghadaman.

4. LONGGARKAN SELUAR
     Tindakan ini akan menimbulkan masalah usus.

5. MANDI BERENDAM
    Mandi berendam akan meningkatkan aliran darah ke tangan, kaki dan badan.  Ini menyebabkan darah sekitar perut berkurangan lalu melemahkan sistem penghadaman.

6. BERJALAN KAKI
    Berjalan kaki sebaik sahaja selepas makan akan menyukarkan sistem penghadaman menyerap khasiat daripada makanan yang diambil.  Tunggulah sekurang-kurangnya sejam selepas makan jika ingin berjalan.

7. TIDUR
    Tidur sejurus selepas makan akan menyebabkan makanan sukar dihadamkan dengan sempurna.  Tabiat tidur selepas makan akhirnya menyebabkan masalah usus.

=============

Pencuci mulut daripada SHAKLEE
✔✔ OMEGA GUARD
[+] membakar lemak yang sedia melekat pada membran.
[+] mengurangkan kolestral
[+] kaya dengan DHA yang merupakan makanan otak
✔✔ LECITHIN
[+] menghalang lemak dari makanan semasa daripada melekat pada membran dan menjadikan lemak terapung di dalam darah
[+] mengemulsikan lemak ke molekul lebih kecil

=============
Saya adalah pengedar sah SHAKLEE
Siti Faridah binti Muda
SID#932637
013 9493 257 | 019 9010 772
Penghantaran ke seluruh negara

Friday, October 18, 2013

Ekzema dan Asma

S; Saya mempunyai anak lelaki yang berusia 11 bulan dan dia penghidap ekzema.  Beberapa minggu yang lalu dia mengalami demam, batuk dan selsema.  Namun saya mendapati anak saya kerap batuk pada 5tengah malam dan awal pagi sesudah bangun daripada tidur.  Apabila dibawa ke klinik, doktor mengesyorkan saya memberi untuk pesakit asma.  Adakah anak saya BERPOTENSI mendapat ASMA?
# Khadijah Ismail, Subang Jaya
J; Anak puan memang berpotensi mengalami asma.  Ini kerana ekzema adalah sebahagian daripada ciri alahan.  Terdapat tiga jenis penyakit yang boleh disebabkan alahan iaitu ekzema, allergic rhinitis (resdung) dan asma.  Adakalanya kanak-kanak boleh mendapat ketiga-tiga penyakit tersebut.
Simpton kerap batuk di tengah malam dan awal pagi adalah salah satu daripadactanda-tanda tersebut.  Walau bagaimana pun, anak puan masih kecil dan dia baru mengalami demam, batuk dan selsema.  Apa yang terjadi ialah, kadang-kadang berlaku tindak balas alahan yang lebih dan menyebabkan batuk berterusan.  Keadaan ini dipanggil hyperactive airway disease yang disebabkan oleh jangkitan virus.  Ia bukanlah berkekalan tetapi rawatannya  juga seperti merawat kanak-kanak asma.
☆ Dr. Nor Mahani Harun
     Pakar Perunding Pediatrik,
     KPJ Kajang Specialist Hospital

Monday, October 14, 2013

omega guard

OMEGA GUARD
××××××××××××××

24 Manfaat Omega 3 Dalam Omega Guard Shaklee

1.  Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita

2.  Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan

3.  Mencegah salur darah dari tersumbat

4.  Omega 3 dapat mengelakkan strok

5.  Mengekalkan tekanan normal darah

6.  Membantu mengurangkan ketegangan urat leher

7.  Mengurangkan sakit kepala

8.  Merendahkan kolestrol

9.  Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan

10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL

11. Mengawal masalah obesiti

12. Mengurangkan risiko penyakit jantung

13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan       otak janin

14. Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak

15. Meningkatkan sistem imun tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak

16. Membantu menyihatkan paru-paru

17. Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis, dll

18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE

      (lupus erythematosus)

19. Omega 3 juga membantu memperbaiki penyakit buah pinggang

20. Membantu menentang kanser paru-paru, payudara, kanser prostat dan kanser kolon.

21. Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan

22. Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik

23. Memelihara fungsi-fungsi sendi

24. Mencegah penyakit gout

Selain itu, Omega 3 yang tekandung dalam Omega Guard Shaklee membantu memperbaiki masalah berkaitan otak sepert:-

✒- Mencegah insomnia
✒- Mengurangkan tekanan emosi
✒- Mengurangkan kemurungan dan kebimbangan
✒- Membantu memperbaiki masalah autism
✒- Membantu memperbaiki masalah kanak-kanak hyperactive
✒- Mengurangkan masalah schizophrenia
✒- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak

Siapa Perlukan Omega 3 Untuk Menyokong Tahap Kesihatan?

1. Warga Emas
2. Pesakit Jantung
3. Wanita
4. Wanita yang telah melahirkan anak
5. Pesakit darah tinggi
6. Orang yang selalu lupa
7. Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
8. Pelajar
9. Ibu menyusu
10. Ibu Hamil
11. Orang yang mementingkan tahap kesihatan yang bagus
12. Mereka yang ingin menurunkan berat badan

Friday, October 4, 2013

GLA COMPLEX SHAKLEE KECUTKAN CYST OVARI

Pertama kali cyst dikesan pada 9.2.11 dengan ukuran 5.37cm, doktor telah mencadangkan agar pembedahan dilakukan. 1 tarikh telah dicadangkan.  Beliau keberatan untuk menjalani pembedahan dan cuba mencari alternatif bagi menyelesaikan masalah tersebut. Beliau mula mengambil GLA COMPLEX.
Temu janji ke 2 pada 4.4.11 cyst tersebut mengecil ke ukuran 5.03cm, pembedahan masih dicadangkan.
ALHAMDULILLAH, pada 13.5.2011 iaitu temu janji ke 3, cyst SEMAKIN mengecil ke ukuran 2.73cm dan pembedahan DIBATALKAN.
~KREDIT TO DILA ROSLAN~
========================
Apakah CYST OVARI?
Cyst Ovari adalah setiap koleksi cecair, dikelilingi oleh dinding yang sangat nipis di dalam ovari. Setiap folikel ovari yang lebih besar dari dua sentimeter disebut cyst ovari. Cyst ovari mungkin berukuran sekecil kacang pea atau lebih besar dari oren. Sesetengah cyst ovari menimbulkan masalah seperti perdarahan dan kesakitan. Pembedahan mungkin diperlukan untuk menghilangkan cyst ovari yang berukuran lebih besar dari 5 cm diameter.
==========================
Kenapa GLA COMPLEX SHAKLEE?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vitamin Shaklee GLA ComplexGLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawal atur proses-proses badan yang normal.
Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel. GLA (Asid Linolenik Gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan.
GLA atau nama penuhnya Gama Linolenik Asid berfungsi menstabilkan hormon di dalam badan kita. Boleh diambil oleh lelaki dan wanita. Ia sangat membantu terutama mereka yang mempunyai masalah jerawat, mereka yang punya masalah menstrual, monopause sindrom, darah tinggi dan kencing manis.Kelebihan vitamin GLA Shaklee ini ialah kerana ia mengandungi vitamin E yang asli.
============================
Pengedar sah SHAKLEE anda;
Siti Faridah binti Muda
SID 932637
019 9010 772 / 013 9493 257
Penghantaran ke seluruh negara

Thursday, October 3, 2013

SHAKLEE COLLAGEN POWDER

TAHUKAH ANDA??
~~~~~~~~~~~

Penghasilan kolagen berkurangan dgn kadar 1.5% setiap tahun selepas usia 25tahun. Tapi kita hanya akan sedar akan kekurangan kolagen selepas 10tahun..

[Apakah Fungsi Kolagen?]

Kolagen adalah sejenis protein utama bg tisu sokongan dalam badan kita untuk keanjalan dan kekenyalan kulit. Ia merangkumi lebih kurang 30% daripada keseluruhan protin dalam badan. Atau lebih khusus lagi ia menyokong kekuatan, kekenyalan dan keanjalan kulit.

Antara sumber kolagen terbaik ialah kolagen bersumber ikan laut dalam. Kerana kolagen bersumber ikan strukturnya yang mirip dengan kolagen manusia dan molekulnya lebih kecil mudah diserap oleh tubuh manusia dan sebab ia tahan lasak.

=======================

Sempena PROMO GEMPAQ Shaklee Collagen POwder, jom grab untuk stok..
jangan samapi gigit jari bila OUT OF STOCK...

Apa KELEBIHAN anda GRAB waktu promosi ni..??

1. PERCUMA sekotak Shaklee Collagen POwder
2. PERCUMA keahlian seumur hidup
3. BONUS 3 angka!!

=======================

Pengedar Sah SHAKLEE anda
Siti Faridah binti Muda # 932637
019 9010 772 / 013 9493 257
 

Tuesday, October 1, 2013

Terima kasih kerana berhenti MEROKOK

suami saya sekarang sudah tidak merokok lagi...

ALHAMDULILLAH..

TERIMA KASIH, SAYANG!

Sebagai penghargaan n terima kasih,
Saya sediakan ni utk suami saya,





Kenapa saya pilih ni semua?
=====================

✒ ESP ~ sumber protin yang bahan utama dlm pembentukan organ dan tisu dalam, serta komponen utama kpd hormon manusia, menggalakkan pertumbuhan sel baru bg menggantikan sel yg rosak


✒ VIVIX ~ membaiki dan melindungi sellular DNA, menyokong kesihatan jantung


✒ Zinc ~ meningkatkan deria rasa dan deria bau


✒ B Complex ~ anti stress, tukar makanan kpd tenaga, sgt diperlukan dalam sistem selular enzim perokok yang rosak


✒ DTX ~ detoks hati dari simpanan tdk perlu (hati kan memainkan peranan penting dlm tubuh manusia) melindungi paru2, hati, otak dan tisu


✒ Vita E ~ meningkatkan sistem imun, kaya dengan selenium


✒ Alfafa ~ detoks darah dari bahan tidak perlu, kaya dengan mineral galian

#ke arah hidup yang lebih berkualiti#
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...