SELAMAT DATANG

Friday, December 27, 2013

Detox Otak?!

Apa yang anda rasa sekiranya kurang tidur?

Sakit kepala, kurang daya tumpuan, daya ingatan menurun dan semuanya terasa lambat

Tapi kenapa?
Jurnal Science melaporkan, sewaktu berjaga, otak bekerja keras hingga menghasilkan bahan buangan yang mana harus dibuang agar tidak berkumpul dan meracuni otak.
Semua kumuhan ini akan dibuang(detox) sewaktu kita tidur.

Jadi, amatlah perlu kita menjaga kualiti tidur agar kerja pembersihan berlaku sepenuhnya. Adakah anda pernah anda bangkit dari tidur dengan rasa tidak bermaya?
Ia berlaku kerana tidur anda tidak berkualiti!

 Pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk meningkatkankualiti tidur. Antaranya, berjalan kaki di waktu siang, mengambil sebiji pisang, membaca dan lain2 lagi.

Tetapi, pada kali ini, saya ingin memperknalkan rumusan mudah untuk tidur yang berkualiti.  Hanya dengan 4 biji Ostematriz sebelum tidur, tidur anda menjadi nyenyak, hasilnya, pagi yang ceria dan bertenaga.


Ostematrix Shaklee mengandungi

  1. Kalsium dari sumber alam semula jadi yang paling pekat dan mudah diserap.
  2. Magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan membantu menguatkan tulang
  3. vitamin D -untuk merangsang penyerapan kalsium
  4. Boron dalam jumlah yang disokong secara klinikal untuk membantu metabolisme tulang
  5. Vitamin K membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
  6. Mangan, copper, dan zink - co-factor yang mengaktifkan enzim yang membantu membina jisim tulang
Sebenarnya kalsium adalah secara langsung berkaitan dengan kitaran tidur kita. Dalam satu kajian, yang disiarkan dalam Jurnal Neurologi Eropah, penyelidik mendapati bahawa tahap kalsium dalam badan adalah lebih tinggi dalam beberapa tahap tidur terutamanya Rapid Eyes Movement (REM) fasa. 

Kajian ini menyimpulkan bahawa gangguan dalam tidur, terutama ketiadaan tidur REM yang mendalam atau tidur REM yang terganggu, adalah berkaitan dengan kekurangan kalsium.

Kalsium membantu otak menggunakan triptofan asid amino untuk mengeluarkan melatonin. Ini menjelaskan mengapa produk tenusu seperti susu, yang mengandungi kedua-dua triptofan dan kalsium, adalah salah satu makanan yang menggalakkan tidur yang lena. Hmm. perasan tak, Mr.Bean akan minum susu jika tak dapat tidur.

Jika kekurangan magnesium, insomnia kronik adalah salah satu daripada gejala utama. Tidur yang gelisah malah kerap bangun pada waktu malam. Sebaliknya, magnesium yang tinggi didapati dapat menggalakkan dengan tidur yang lebih lena dan kurang terganggu.



 Siti Faridah binti Muda
932 637
013 949 3257 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...