SELAMAT DATANG

Monday, December 22, 2014

3 NUTRISI PENTING SEBELUM HAMIL

1. ASID FOLIK
Apabila anda merancang untuk hamil, anda PERLU pastikan diet anda mengandungi asid folik yang mencukupi.

# Kenapa?
Kerana ia adalah keperluan untuk perkembangan sistem saraf dan sel darah merah semasa hamil.  Apabila kurang pengambilan asid folik, kajian mendapati wujud masalah yang dikenali sebagai neural tube defects iaitu kecacatan otan dan saraf tunjang (spina bifida).

Kecacatan akibat kekurangan asid folic
Malah, ia boleh mengganggu pembentikan otak yang boleh menyebabkan kecacatan pada susunan saraf atau otak bayi.  Bakal ibu digalakkan untuk mengambil asid folik 3 bulan sebelum hamil.


Buah oren, sayur bayam, asparagus dan jagung mempunyai kandungan tinggi asid folik yang berguna mengelakkan kecacatan pada pertumbuhan awal bayi dalam kandungan.
Jika sukar untuk mendapatkan asid folik yang cukup dari diet seharian, anda boleh mengambil suplimen asid folik.

2. ZINK
Menurut kajian, zink memainkan peranan penting dalam pembentukan janin bagi ibu hamil. Zink berperanan dalam proses kematangan sel serta dalam pertumbuhan awal kehidupan janin serta perkembangan saraf dan kecerdasan mereka pada masa akan datang.
Zink dapat diperoleh daripada daging, ikan, kerang, susu, produk gandum serta kekacang.
3. VITAMIN C
Demi bakal bayi yang sihat, kesihatan mestilah tip top! Vitamin C mampu menguatkan sistem imun anda. Dengan cuaca sekarang, anda mungkin terdedah kepada penyakit berjangkit seperti batuk dan selsema. 
Makanan yang tinggi Vitamin C ialah buah kiwi, brokoli dan strawberi.  Amalkan pengambilan sumber ini setiap hari, seminggu sekali pastinya tidak mencukupi.  Jika tidak mampu memenuhi keperluan Vitamin C melalui diet harian, anda boleh mengambil suplimen Vitamin C!

1 comment:

  1. Betway Casino app: download, install and software review
    Betway 보령 출장마사지 mobile 안성 출장샵 app – download, install and software 인천광역 출장안마 review 여주 출장안마 Betway is 시흥 출장마사지 the betting platform from GVC Holdings, a holding company that has a reputation

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...