SELAMAT DATANG

Sunday, June 29, 2014

♥ MENU ISTIMEWA RAMADHAN ♥

  Assalamualaikum, Ramadhan Kareem..
Selamat berpuasa untuk semua..

Bila masuk puasa, ibu hamil dan ibu menyusu kebiasaannya agak rungsing, macam mana la nak produce susu, boleh ker, cukup ker..?

itulah persoalan yang bermain di minda saya masa baby berusia3bulan ari tu..masa tu memang nekad nak fully susu ibu..

Seorang biras bagi petua, rendam kurma kurma dalam susu selama setengah jam, kemudian, habiskan susu n kurma. Tak kisah susu apa pun, dia buat susu pekat manis tu haa...

Apa sahaja petua yang saya dengar, saya buat..mula buat sebelum puasa, memang rasa kenyang..

Masa tu, anak sulong berusia 17 bulan, anak ke 2 baru 3bulan, boleh bayangkan macam mana terkejar2nya saya, sahur dan berbuka tak tau ke mana, bangun masak nasi dan panaskan lauk, kejutkan suami, dengan baby sekali terjaga, bila terjaga memang nak melekat jer la...

Sebenarnya bukan waktu sahur jer, waktu buka pun mcm tu, time orang azan tu la dia merap, tak nak bagi dia merap, nangis, kena melekat jer la...buka ngan buah2 mcm tu jer, baby dh lali2, bangun solat jap, sambung balik, dengan saya sekali terlena, isyak dan terawih pagi esok, masa masak sahur tu..

Rasanya semua ibu mengalami pengalaman yang sama jika anak rapat, kan..?

oleh kerana waktu sahur terhad, saya tak sempat nak ambik nasi, saya tambah oat dlm susu tu,
HASILNYA, susu yang melimpah, bukan overclaim yea, ni pengalaman saya...hihi

 Kat sekolah memang saya pam susu untuk stok, waktu asar, jika masih tak ambik baby dari rumah pengasuh, susu akan keluar sampai lencun,

Sebab 2 anak masih kecil, saya terpaksa gilirkan waktu ambil mereka, sama2 membesar dan sama2 menagih perhatian, kalo hari ini kakak balik awal, esok giliran adik yang balik awal, pengasuh yang berbeza..kalo ambil serentak, kakak la akan terabai..kesian dia...terpaksa la saya buat jadual macam tu...


Kakak berusia 15bulan ketika menerima kehadiran adik
  Ok, hari ini, setelah mereka membesar, saya nak kurus plak,jadi saya aplikasikan semula cara bersahur yang lama dulu, kalo untuk ibu menyusu pun boleh tahan, apa lagi ibu tak menyusu, ye tak?


Masukkan 5 biji kurma bersama 3 sudu oat

Masukkan air panas, kacau2 sikit


Haa, nak bagi cepat sejuk, saya rendam dalam air..
Kenapa saya tak campurkan air sejuk dalam air tu?
SEBAB, abah saya kata, kalo campurkan air panas dengan air sejukkan, nak suh dia suam or cepat sejuk, nanti kencing tak lawas..
tak tau la sejauh mana kebenarannya, tapi saya tak nak la benda tu berlaku...
 
   
 Bila air dh suam2, masukkan cinch shake, skang baru ambik cinch shake, masa beranak kecik dulu, guna susu jer, tak kenal lagi Shaklee ni...

Shake, shake, shake dan shake
 
  Habiskan kurma ni yea, kalo rasa x boleh nak makan kurma separa kembang, boleh blend dulu kurma, kemudian campurkan ke dalam oat tadi..
 
 Akhir sekali, saya ambil Perfomance drink, ala2 minuman isotonik, mengelakkan dehidrasi, skang kan fenomena el nino, cuaca kering panas.

Alhamdulillah, 1st day puasa saya, penuh dengan tenaga..


Siti Faridah binti Muda
013 949 3257

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...